KinesioTape

Kinesiologische Tape is een rekbare, atletische tape die vastplakt aan de huid (mensen) en aan de vacht (dieren) ter verbetering van de functionaliteit.
KinesioTape is rekbaar langs de lengte-as, beperkt de bewegelijkheid niet, is hypo-allergeen en “ademt”.
Bij mensen wordt het al langer ingezet als (extra) instrument tegen rugpijn, schouderpijn, tenniselleboog, nekpijn en knie-instabiliteit.
De afgelopen 10 jaar is KinesioTape ook ontwikkeld en toegepast als instrument tegen pijn en instabiliteit bij dieren.
Bekende en succesvolle indicaties bij dieren: rugpijn, nekpijn, lumbo-sacrale instabiliteit (LSI), instabiliteit in knie, schouder of heup, ondersteuning van de achterhand bij achterhandzwakte door welke oorzaak dan ook.

KinesioTape is werkzaam door:

Pijnbestrijding
KinesioTape vermindert direct na aanbrengen en zolang als het zit de pijnsensatie.
Door stimulatie van zenuwuiteinden die mechanoreceptoren genoemd worden.
Hoe meer mechanoreceptoren geprikkeld worden, des te minder pijnreceptoren (ook wel nociceptoren genoemd) hun pijnprikkels kunnen doorgeven.
Als je je elleboog bezeert en je houdt die vast met je andere hand voel je de pijn in je bezeerde elleboog niet.
Als je loslaat weer wel. Dat is een voorbeeld van het blokkeren van de doorgifte van pijnprikkels door het stimuleren van mechanoreceptoren.

Verbeterde bloed- en lymfecirculatie
KinesioTape verbetert de circulatie en afvoer en vermindert daardoor ontstekingsverschijnselen.
De Tape heeft zowel direct aangebracht op de huid, maar ook via plakken aan de vacht, een liftend effect op de huid en het onderliggende weefsel.
Dit liftende effect zorgt voor drukvermindering en daardoor voor een betere bloed- en lymfecirculatie, wat ontstekingsverschijnselen doet afnemen.

Ondersteuning van spier- en gewrichtsfunctie
KinesioTape ondersteunt beschadigde spieren en stabiliseert instabiele of beschadigde gewrichten waardoor verdere beschadiging beperkt wordt en de functionaliteit verbetert.
Als het beoogde effect onder andere stabilisatie is, wordt de tape met meer stretch aangebracht, waardoor spier- en gewrichtsfunctie ondersteund worden tijdens beweging.

Verbeterde proprioceptie
Proprioceptie is het vermogen van een organisme om de positie van het eigen lichaam en lichaamsdelen waar te nemen.
Bewegen met de aangebrachte KinesioTape stimuleert proprioceptoren, zenuwuiteinden die proprioceptie waarnemen.
De prikkels die daardoor overgebracht worden dragen bij aan de waarneming door de hersenen waar de betreffende lichaamsdelen zich tijdens de beweging bevinden.