Therapeutische Laser

Laser therapie is wetenschappelijk bewezen effectief in pijnbestrijding, ontstekingsremming en het bevorderen van celgenezing (bij wonden, post-operatief maar ook bij peesblessures). Laser kent geen bijwerkingen en wordt als aangenaam ervaren door het dier, vanwege de ontwikkelde warmte en afname van eventuele zwelling. De enige contra-indicatie is een kwaadaardige tumor (vanwege de stimulatie van celgroei).

Het gaat hier om Class IV therapeutische Laser oftewel High Power Laser. Een grote vooruitgang t.o.v. de tot voor kort vaker gebruikte Laser: Low Level Laser oftewel Cold of Soft Laser. Class IV Laser (tot 15 Watt) komt tot ongeveer 12 cm diep en kan zo daadwerkelijk dieper liggende weefsels bereiken. Low Level Laser (tot 0,5 Watt) komt veel oppervlakkiger.
Zie voor een introductie van Class IV Laser: https://www.youtube.com/watch?v=U9lvN5lBNwA

Zie voor de uitleg van de werking van photobiomodulation: https://www.youtube.com/watch?v=g1Jek7bLOM4#t=63

Zie voor een demonstratie van een behandeling van een hond met blaasontsteking: https://www.youtube.com/watch?v=h-EIsqJUxLo

Specifieke indicaties bij de hond:

1.     Lumbosacrale instabiliteit.
Bij honden heeft Laser met name bewezen effectief te zijn bij Lumbosacrale instabiliteit, door het wegnemen van zwelling en reactie ter plaatse. Lumbosacrale instabiliteit gaat vaak gepaard met afname van de bespiering van de achterhand, slappe kniebanden en het risico van voorste kruisband laesies. De eerste weken wordt 3 x per week behandeld. Gedurende1-2 maanden kan afgebouwd worden tot 1 x per 2 weken of 1 x per maand. Het kan, vanwege de chronische conditie, 1-2 maanden duren voor het effect duidelijk wordt.

2.    Postoperatief.
Vanwege de pijnbestrijding en afname van zwelling en de stimulatie van celgroei. Meestal slechts enkele behandelingen nodig.

3.    Otitis externa.
Geheel dichtzittende gehoorgangen worden door de Laser behandeling geopend en zijn dan toegankelijk voor locale therapie. Ook de pijnbestrijding en ontstekingsremming zijn hierbij uitermate nuttig.

4.    Hotspot oftewel lik-dermatitis.
Na een eenmalige behandeling is de jeuk weg en is de plek droog en minder rood.

5.    Tendinitis (peesontsteking).

6.    Acute condities zoals hernia, fracturen, open wonden etc.
De eerste weken wordt 3 x per week behandeld. Later kan afgebouwd worden tot 1 x per 2 weken of 1 x per maand. Het effect is bij een hernia meestal direct duidelijk en afhankelijk van de aard van de conditie kan de behandelfrequentie afgebouwd worden.

Specifieke indicaties bij het paard:

1.    Myofasciale pijn.
Vanwege de pijnbestrijding en afname van zwelling. Meestal slechts enkele behandelingen nodig.

2.    Peesblessures.

3.    SI gewrichtsproblemen

4.    Synovitis (gewichtskapselontsteking)

5.    Artrose

6.    Wonden

2 t/m 5: De eerste weken wordt 3 x per week behandeld, vervolgens 2 x per week gedurende enkele weken en geleidelijk afbouwen tot 1 x per week

Specifieke indicaties bij de kat:

1.    Postoperatief.
Meestal slechts enkele behandelingen nodig

2.    Artrose.
De eerste weken wordt 3 x per week behandeld. Later kan afgebouwd worden tot 1 x per 2 weken of 1 x per maand. Het kan, vanwege de chronische conditie, enkele maanden duren voor het effect duidelijk is.

3.    Acute condities zoals fracturen, open wonden etc.
De eerste weken wordt 3 x per week behandeld. Later kan afgebouwd worden tot 1 x per 2 weken of 1 x per maand. De snelheid van het effect is afhankelijk van de aard van de conditie kan de behandelfrequentie afgebouwd worden.