Paard (Oefeningen)

Oefeningen ter aanvulling en continuering van de behandeling
De mobiliteit van de wervelkolom kan heel goed bevorderd worden door een aantal oefeningen. Onderzoek heeft uitgewezen dat paarden die revalideren ongeveer 80% kans hebben op recidief van hun klachten. Door het trouw uitvoeren van toepasselijke oefeningen was dit terug te brengen tot ruim 30%. NB: alle oefeningen moet het paard eerst in het klein aanleren om te weten wat je precies wilt. Vervolgens moet het paard de lenigheid, stabiliteit en kracht ontwikkelen om deze steeds iets groter te kunnen uitvoeren. Dat kan best enkele weken duren! Doe de oefeningen elk 5 maal, 2 x per dag, bijvoorbeeld voor en na het werk. Volhouden is het devies, want pas na 6 weken kun je het maximale resultaat beoordelen. Nog beter is om er nooit meer mee op te houden.

 

1. Strekken van kin naar voorborst

    Houdt een paardenkoekje of stukje wortel voor de voorborst en laat het paard ernaar reiken alvorens het te geven. Daarbij buigt het paard het gewricht tussen de achterhoofdsknobbel en de atlas (de eerste halswervel) maximaal.

 

2. Strekken van kin naar voorknieën
3. Strekken van kin tussen kogels naar voorborst

  Lok het paardenhoofd met een paardenkoekje of stukje wortel mee tussen de voorbenen door naar achter en laat het paard op ongeveer een halve meter achter de voorknieën toehappen. Daarbij buigt het paard de hals- en wervelkolom maximaal opwaarts. Deze oefening lukt het beste zonder halster of iets dergelijks; met halster loopt het paard sneller “vast” tussen de voorknieën.

 

Deze oefeningen steeds zo uitvoeren dat het paard het hoofd zo recht mogelijk tussen beide benen brengt. Ook verstandig om de ene dag vanaf de ene kant en de volgende dag vanaf de andere kant uit te voeren

Zijwaartse buigingen:
4.     Ga net voor en naast het voorbeen staan en laat het paard om je heen reiken naar een paardenkoekje of wortel

     

 

5.     Ga achter het voorbeen staan en laat het paard reiken voorbij je verste knie

     

 

6.     Ga achter het voorbeen staan en laat het paard reiken richting het spronggewricht

Strekken van de benen:
7.     Voorwaarts strekken van het achterbeen richting de kogel van het voorbeen aan dezelfde kant

     

 

8.     Achterwaarts strekken van het achterbeen
9.     Voorwaarts strekken van het voorbeen: zo rustig mogelijk naar voren en vervolgens voorzichtig en langzaam omhoog

 


10.    Buiklift. Door stimulering van de middenlijn thv het borstbeen en glijdend richting buik. Eerst 5 x daags met steeds 5 seconden ertussen, mag opgebouwd worden naar 20 x daags. Afwisselend vanaf de rechter of linker kant.

     

 

Andere nuttige oefeningen zijn:

11.    Het paard enkele tot 10 stappen achterwaarts laten doen
12.    Het paard over cavaletti laten stappen, liefst enkele malen per dag, bijvoorbeeld op weg naar de wei of paddock

Alle oefeningen 5 x uitvoeren, 2 x daags. Minimaal gedurende 6 weken maar liever nog blijvend.